Att tänka på innan du lämnar in bilen

Innan du lämnar in bilen för service eller reparation finns det några saker som kan vara bra att tänka på i förväg. Alla bilar ska ha en servicebok. Den ska alltid ligga framme när du lämnar in bilen så att din verkstad kan ha tillgång till den om det behövs. Du ska även lämna ett telefonnummer du kan nås på både på arbetstid och när du är hemma ifall verkstaden behöver ringa dig. Var också tydlig med att beskriva vad som är felet och hur du vill att de ska åtgärdas. Om du exempelvis har en budget du inte vill överstiga får du vara tydlig med det också.

 

Du kan hyra en tillfällig bil

Om du ska lämna in bilen kan du många gånger låna en hyrbil. Det är framförallt bra om reparationen kommer ta lite längre tid. Alla har inte tillgång till flera bilar i hemmet och då kan det vara bra att veta att möjligheten finns. Men du måste boka din hyrbil i förväg. Annars är det inte säkert att det finns några bilar lediga just då. Om du bokar på internet kan du beställa din hyrbil samtidigt. Om verkstaden har ett onlineformulär brukar du bara behöva fylla i det i samband med bokningen och så läggs kostnaden för det på automatiskt.

 

 

Begär en offert

Om du är osäker på vad det kommer att kosta att utföra reparationerna kan du begära en offert i förväg. Du kan faktiskt kontakta fler företag och jämföra priset om du vill vara säker på att din verkstad inte tar ut överdrivet höga kostnader. Om du inte vet exakt hur felen ska åtgärdas kan du beskriva så utförligt som möjligt vad som är fel och så kommer din verkstad kunna föreslå en lösning. Du kan kontakta din närmaste bilverkstad i Stockholm för en offert.

jonas olsson